07 Januari 2011

Kenapa period tak teratur?

Hai salam semua, dah lama agaknya tak update blog... mana taknya since dah kahwin nie semakin sebok...
Ok lah hari nie saya pergi jumpa Dr. Siti di Selangor Medical Centre, Shah Alam... Sebabnya period saya dah 4 minggu n non stop... Actually baru bulan lepas period datang sebelum nie amik suntikan hormon 3 bulan pasalnya b4 this period heavy sangat...

So pagi tadi pergilah jumpa doktor... then Doc check berat badan... mak aihhh terkezut den badan 2 bulan kahwin naik 15kg... adoyai... sangat memberangsangkan...kuikuikui.. pertukaran hormon...
ermmm.. segan depan En.Suami bila dia tahu berapa weight kita...owhhhh tidak...
tapi nak buat camna kan... dia kena tahu gak.. So doktor pun nasihatkan supaya reduce my weight... if not payah nak dapat baby... owh no!! tak bleh jadik... kena gak turunkan berat badan by hook or by crook!! I nak baby ok!!!! Doktor kata berat badan memainkan peranan coz lemak2 tue buatkan hormon kita tak betul tue pasal lar period tak menentu...

Then doktor pun refer kan saya kat doktor dietitian.. So dietition pun menasihatkan supaya banyakkan makan sayur or serat n buah buahan... cara pemakanan n jadual pemakanan pun dia dah bagi... Hope after this saya kena ubahkan cara pemakanan saya ok!!! Untuk cepat dapatkan baby!!! Insyallah...

So kesimpulannya tahap hormon saya tidak seimbang dan pastikan juga berat badan dikekalkan pada tahap ideal mengikut ketinggian badan bagi mengelakkan masalah sampingan kepada kitaran haid.

Tiada ulasan: