31 Mei 2011

Tips Untuk Segera Mendapatkan Cahaya Mata

Adakah kehadiran cahaya mata penting untuk kebahagiaan sesebuah rumahtangga?

Anak kandung adalah perkara paling utama yang ditunggu-tunggu oleh setiap pasangan di muka bumi ini.
Kehadiran cahaya mata  sebagai satu syarat utama untuk mendapatkan kebahagiaan berkeluarga.
Betul ker???

So bagaimana bila pasangan tersebut telah lama berkahwin dan masih belum mempunyai cahaya mata?? Bagaimana caranya untuk memperoleh keturunan? Sebelumnya jawab lah soalan seperti di bawah;


1. Sudah berapa lama bernikah? Belum genap 6 bulan? Antara 6 bulan hingga satu tahun? Lebih dari satu tahun? Lebih dari tiga tahun?


Bila pasangan baru bernikah belum genap satu tahun, bersabarlah. Patut menjadi perhatian bila usia perkahwinan telah menginjak tahun ketiga namun tanda-tanda "terlambat" belum muncul juga.

2. Apakah pernah melakukan pencegahan kehamilan? Seperti suntikan, spiral, kondom atau pil?

Pengambilan hormon  biasanya  masih meninggalkan kesan dalam tubuh si isteri. Cubalah untuk rajin berolahraga dan mengatur gizi makanan secara teratur dan terjaga.

3. Apakah ada dari orang tua salah satu pasangan yang memiliki keluarga besar dengan sejarah susah memiliki cahaya mata?

Ada kemungkinan , faktor gen masih merupakan perkara yang menghalang dalam memperoleh keturunan. Usahakan untuk merubah gaya hidup secara sihat dan bertanggungjawab.

4. Apakah pasangan semuanya bekerja di luar rumah? Lebih dari 10jam di luar rumah?

Bila suami isteri semuanya bekerja di luar rumah , maka semakin banyak faktor yang menghalang terjadinya pembuahan dan kesuburan. Polusi udara , keteraturan untuk istrirahat, tingkat stress dan tekan psikis merupakan berbagai problem yang harus segera dikikis.

Tiada ulasan: